প্রচ্ছদ / জায়েজ নাজায়েজ / Is it legal to use the company’s internet service and mobile service for personal purposes? কোম্পানীর সুবিধা ব্যক্তিগত কাজে ব্যবহার করা যাবে?

Is it legal to use the company’s internet service and mobile service for personal purposes? কোম্পানীর সুবিধা ব্যক্তিগত কাজে ব্যবহার করা যাবে?

প্রশ্ন

Dear Concern,

Assalamu alaikum.

I do job in a multinational company as Assistant Manager- QC.

I have 2 query to clarify from you.

  1. Since long times I have been using company internet for internet browsing official/unofficial (personal) as much in computer & mobile( through WiFi) whenever I am free ( Maximum times I stay free).
  2. Since long times company provides a SIM with 500 TK maximum limit postpaid and I have been using that for official/unofficial (personal).

Please note, if we use 450 TK in a month, then next month company provides 450 TK accordingly.

Please note, Company side there is no officially specific direction to not use unofficial (personal) internet browsing and mobile bill. Even they know we are doing those but still no complaint from company authorities about those.

So, can you please confirm me as Islam is allowed to do those or not.

Best Regards,

Anowar Hossain.

Assistant Manager-QC

উত্তর

بسم الله الرحمن الرحيم

Company internet service and mobile balance must be used for company purposes only. Personal use shall not be permitted.

If it is used for personal purposes, it will be considered a betrayal of the deposit.

But it will be permissible only if permission is obtained from the company authorities in this regard.

কোম্পানীর ইন্টারনেট সেবা এবং প্রদত্ব মোবাইল ব্যালেন্স কেবল কোম্পানীর কাজে ব্যবহার করতে হবে। ব্যক্তিগত কাজে ব্যবহার করা জায়েজ হবে না।

ব্যক্তিগত কাজে ব্যবহার করলে তা আমানতের খেয়ানত বলে সাব্যস্ত হবে।

তবে যদি কোম্পানী কর্তৃপক্ষের কাছ থেকে এ বিষয়ে অনুমতি নেয়া হয়ে থাকে, তাহলেই কেবল তা জায়েজ হবে।

أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال الصلح جائز بين المسلمين إلا صلحا حرم حلالا أو أحل حراما والمسلمون على شروطهم إلا شرطا حرم حلالا أو حل حراما (جامع ترمذى، رقم-1352، سنن ابى داود، رقم-3596، سنن دار قطنى، رقم-96)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ (سورة النساء-29)

قال العارية مؤداة والمنحة مردودة والدين مقضى والزعيم غارم (سنن ابى داود، رقم-3567، جامع ترمذى، رقم-2120، مسند احمد، رقم-22292)

والله اعلم بالصواب
উত্তর লিখনে
লুৎফুর রহমান ফরায়েজী

পরিচালক: শুকুন্দী ঝালখালী তা’লীমুস সুন্নাহ দারুল উলুম মাদরাসা, মনোহরদী নরসিংদী।

আরও জানুন

কুয়েতে প্যাকেটজাত গোস্ত খাওয়ার হুকুম কী?

প্রশ্ন আসসালামু আলাইকুম। আমি বর্তমানে কুয়েতে থাকি। আমার প্রশ্ন হলো এখানকার মার্কেটে যে সমস্ত প্যাকেটিং …